Isabella Löwengrip fälld av Reklamombudsmannen
avFoto: Lisa Arfwidsson
Nu är det dags igen! En svensk influencer har blivit fälld för smygreklam av Reklamombudsmannen! Även den här gången så är det Isabella Löwengrip som klandras för att inte ha reklammärkt ett inlägg på ett tillräckligt tydligt sätt.
Inlägget i fråga innehöll reklam för resebolaget TUI, men handlade huvudsakligen om Isabellas dag där hon bland annat berättade att hon varit på ansiktsbehandling och ätit lunch.
Senare i inlägget skrev Isabella att hon snart skulle åka på semester till Thailand, och det är den delen som Reklamombudsmannen anser strider mot rådande lagstiftning. I beslutet skriver Reklamombudsmannen följande.
”I inläggets avslutande text står det ’Just det! Gällande Thailand. Jag måste skriva såhär så att jag går enligt reglerna:’.
På raden under står i fet stil ’I samarbete med TUI’ och därunder ’… Så ska vi åka ner till Koh Lanta den 28e december och testa hotellet Pimalai och bo i en av hotellets villor”.
Reklamombudsmannen har kommit fram till att hela inlägget borde ha varit reklammärkt, eftersom det kommer reklam för TUI längst ner. Det stämmer naturligtvis, men jag vill ändå ge Isabella beröm för att hon faktiskt försökte göra rätt och skrev att hon var tvungen att skriva ut att det var reklam för att det skulle gå enligt reglerna. Nu blev det alltså fel ändå eftersom det inte framkom redan från början, men jag tycker ändå att det var ett bra försök!
Enligt Resumé så är detta fjortonde gången som Isabella Löwengrip blir fälld för smygreklam på någon av sina kanaler. Det låter kanske mycket att ha blivit fälld vid 14 olika tillfällen, men man får tänka att Isabella har gjort hundratals samarbeten genom åren där hon inte har blivit fälld! Med det sagt så kan det troligtvis bli en femtonde fällning i framtiden också, men det återstår att se hur det blir med den saken.