Startsida / Inlägg

Christer Björkman om American Song Contests svaga tittarsiffror

av tramsfrans

Foto: Henrik Montgomery, TT

Ingen kan väl ha missat att Christer Björkman tagit sitt pick och pack för att åka till USA och starta upp American Song Contest! Den första upplagan av programmet sändes tidigare i våras, med Kelly Clarkson och Snoop Dogg som programledare.

Den stora tittarsuccén uteblev dock, och programmet lyckades inte ens matcha tittarsiffrorna för svenska Melodifestivalen trots en befolkning som är trettio gånger större. I en intervju med Expressen säger Christer Björkman att det var väntat, och att det faktiskt tog tid för svenska Melodifestivalen att bli en succé också.

”Trots de svaga siffrorna och motgången med konkurrerande program som tog hem tittarsegern är Björkman positiv. 

– Om jag går tillbaka till 2002, när vi gjorde om formatet i Sverige, så tog det tre säsonger innan det exploderade.”

Christer Björkman har rätt i att det kan ta tid för ett program att hitta sin publik, men frågan är om det finns tid och resurser till att satsa på en programidé som gått sådär? Det är inte omöjligt att det skulle ta fart efter tre år, men vilka artister vill ställa upp innan dess om det inte finns någon genomslagskraft?

En annan liten invändning mot Christer Björkmans argument är att medielandskapet i USA 2022 inte ser riktigt likadant ut som i Sverige 2005. Om man skulle lyckas i Sverige 2005 så behövde man bara utmana TV4, men att nå igenom bruset på den amerikanska tv-marknaden i stenhård konkurrens med streamingjättar och tusentals andra kanaler är eventuellt lättare sagt än gjort.

Det är i skrivande stund oklart om det blir någon säsong två av American Song Contest,  men till Expressen säger Christer Björkman att han nu ska resa till Kanada för att skapa en Canadian Song Contest! Om man räknar bort Europa och Nordamerika så finns det fortfarande cirka 150 länder att testa konceptet i, så min gissning är att Christer kommer ha fullt upp under de kommande åren!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB