Startsida / Inlägg

Jocke och Jonnas barnbesked på sociala medier

av tramsfrans

Foto: Fredrik Sandberg/TT

En fråga som debatterats länge är hur mycket kända personer egentligen ska visa upp sina barn på sociala medier! Vissa kändisar som till exempel Isabella Löwengrip och Ida Warg har tagit beslutet att inte visa upp sina barns ansikten över huvud taget, medan andra glatt delar med sig på Instagram och Youtube.

Ett kändispar som valt det senare alternativet är Jocke och Jonna, som delar med sig av sina barns liv på sociala medier. Under gårdagen gästade paret Efter Fem, och berättade att den bästa lösningen för dem är att visa sina barn lagom mycket eftersom folk springer efter dem annars. Såhär sa Jonna i programmet:

”Det är av erfarenhet också. Det har hänt saker när vi inte visat dem. När vi är ute på stan så kommer folk som springer till oss för att de vill se våra barn och då har vi känt istället ’okej, om vi visar upp dem på en lagom nivå som vi väljer’, att lägga upp bilder eller så, då väljer vi det själva, och då har vi märkt att folk tar lite mer avstånd eftersom man inte är lika nyfiken”

Nu är Jocke och Jonna visserligen rätt unika i ett svenskt perspektiv, eftersom de har extremt hängivna fans. ”Vanliga” svenska kändisar eller influencers behöver generellt inte oroa sig för att fans ska springa efter dem på gatan i stora klungor, utan kan för det mesta leva som vanligt med skillnaden att folk då och då kommer fram och ber om att få ta en selfie.

I Jocke och Jonnas fall så kan jag förstå argumentet att lägga ut någon barnbild då och då för att stilla folks nyfikenhet, även om det egentligen känns som en märklig kompromiss. Det vanligaste argumentet för att inte visa upp barn på sociala medier brukar vara att man vill skydda dem, men i Jocke och Jonnas fall så används samma argument för motsatsen, och att det blir ohållbart att inte lägga upp några bilder!

I intervjun så säger dock Jocke och Jonna att de kommer sluta lägga upp bilder på barnen när de blir äldre om de inte längre vill vara med, vilket låter rimligt. Många barn genomgår en period då de tycker att föräldrar är pinsamma, och då kommer det troligtvis inte kännas så kul att vara med på deras sociala medier.

Rent generellt så ska det bli väldigt intressant att se vilken väg som influencers kommer välja när deras barn blir äldre. Nu menar jag inte bara Jocke och Jonna, utan influencers i allmänhet. Eftersom de flesta influencers är i den ålder då man skaffar barn så har det varit babyboom de senaste åren. Många har barnens liv och utveckling som huvudsaklig källa till innehåll på deras sociala medier, men i takt med att barnen blir äldre så kommer många behöva komma på något annat att fylla sitt flöde med. Det enklaste är såklart att skaffa en till bebis, men förr eller senare så behöver de hitta på något annat!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB