Startsida / Inlägg

Jocke och Jonna upptaxeras av Skatteverket

av tramsfrans

Foto: TT

Det har aldrig varit särskilt lätt att vara influencer. Iallafall om man frågar influencers själva! Eftersom yrket fortfarande är relativt nytt så råder det fortfarande en stor okunskap i samhället om vad de egentligen håller på med, vilket kan ställa till med en hel del problem.

Häromdagen stod det klart att Jocke och Jonna Lundell upptaxeras med 400.000 kronor av Skatteverket, eftersom de har olika åsikter om vad som är giltiga skatteavdrag. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Paret hade velat dra av chartertrippen till Kreta som arbetsresa, inklusive hyrbil, och utflykt på piratbåt. Jocke och Jonna har också fått avslag på bilförmåner efter privata resor med lyxbilar, något som nyhetsbyrån Siren var först att rapportera om.”

En stor del av influenceryrket går ut på att visa upp vilket härligt liv man har, men det verkar inte vara något som Skatteverket har velat lyssna på eftersom de menar att de rör sig om privata omkostnader. I brevväxlingarna mellan familjen Lundell och Skatteverket kan man läsa följande information.

”Den produkt som bolaget säljer är dokumentationen av företrädarnas eget liv och leverne. Gränsdragningen mellan vad som utgör den enskildes privata levnadsomkostnader och vad som utgör bolagets förvärvade rekvisita i den produktion som dokumenterar den enskildes liv, är av naturliga skäl inte enkel att göra för en utomstående betraktare”

En generell reflektion från mig är att många influencers själva verkar ha svårt att göra gränsdragningar mellan arbete och privatliv, och att gränsen många gånger är utsuddad. Nu pratar jag inte bara om Jocke och Jonna, utan rent allmänt. Om inte ens influencers själva är helt säkra på var gränsen går så kommer det i princip att vara omöjligt för Skatteverket att förstå. Detta gäller även om man skickar iväg medarbetare på influencerutbildning.

Man kan säga mycket om svensk skattelagstiftning, men den är absolut inte anpassad för influencerverksamhet. Den kommer med största sannolikhet inte att ändras heller, eftersom influencers fortfarande är en relativt liten skara. Det mesta talar för att influencers kommer fortsätta hamna i kläm under många taxeringsår framöver!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB