RECENSION: Svenska powerkvinnor

av tramsfrans

Igår var det äntligen premiär för TV3:s nya realitysatsning Svenska powerkvinnor! I programmet får vi följa Camilla Läckberg, Laila Bagge, Keyyo, Antonija Mandir och Dr Mouna i deras vardag som powerkvinnor, och jag har självklart sett första avsnittet!

När jag först skrev om programmet i början av juni så funderade jag över vad som egentligen skiljer en powerkvinna från andra kvinnor. Handlar det om att de jobbar hårdare än andra, är mer framgångsrika, eller besitter några särskilda personlighetsdrag som gör att de har mer power än andra? Det fick vi tyvärr inget svar på i första avsnittet, men det kanske kommer en definition senare!

Något som vi däremot fick svar på är hur det ser ut hemma hos Camilla Läckberg och Antonija Mandir! Camilla tyckte att det var helt otroligt att Simon Sköld var redo att lämna sin etta på Gärdet vid 27 års ålder för att bilda familj, och nu bor paret i en våning på Södermalm där Camilla har ett rum med alla sina böcker på olika språk som hon inte förstår. Antonija Mandir visade upp sitt kök och berättade att hennes kaffebryggare kostade 12.000 kronor, men fick ringa sin pojkvän för att hon inte kunde hitta avocadon i kylskåpet.

En komponent som verkar vara viktig för en powerkvinna är att man måste jobba konstant! Detta blev särskilt tydligt i inslaget med hjärnforskaren Dr Mouna, som pendlar mellan Stockholm och Marbella. När filmteamet möter henne på Arlanda så berättar hon att hon går på ett minutschema varje gång hon är i Stockholm, och att varenda minut behöver vara produktiv. Hon ”sover knappt”, och hade inte med sig någon packning från Marbella eftersom hennes mamma i Sverige bestämmer vad hon ska ha på sig och budar över allt till hotellet där hon ska bo. Allt känns lite motsägelsefullt, och om det är någonting som en hjärnforskare borde ha koll på så är det väl att det är livsviktigt med sömn och farligt med vissa typer av stress?

I slutet av avsnittet så träffas alla kvinnor utom Keyyo på premiären av Camilla Läckbergs film ”Glaciär”. Vi får veta att filmen har spelats in under oerhört stressiga förhållanden, från fix idé till premiär på mindre än ett år. Manuset var inte klart när de började filma, eftersom de var tvungna att göra filmen medan det var billigt att hyra hela Scandic Haymarket.

Första avsnittet av en realityserie är såklart bara en introduktion, men jag undrar fortfarande vad som är själva syftet med programmet? Handlar det bara om att kvinnorna ska få visa upp sin framgång framför tv-kamerorna, eller är tanken att de ska umgås tätt med varandra som i en traditionell realityserie? Spontant så känns det svårt att få ihop det schemat, eftersom alla verkar vara upptagna hela tiden!

Min gissning är att ett av syftena med programmet är att inspirera andra kvinnor, men frågan är vem som egentligen blir inspirerad? Är man verkligen ett föredöme om man knappt sover, stressar konstant och jobbar hela tiden? I vilket fall som helst så verkar det vara en viktig egenskap om man ska räknas som powerkvinna, och jag ser fram emot fler framgångstips den kommande säsongen!

• Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro