Startsida / Inlägg

Margaux Dietz om exponering av barn på Instagram

av tramsfrans

Foto: Ali Lorestani

Alla som följer influencers vet att många av dem visar upp sina barn på sociala medier! Exponeringen börjar ofta i nära anslutning från det att barnet föds, vilket innebär att det redan från dag ett blir offentligt. En bebis vet såklart inte vad det innebär, men för föräldrarna innebär det många möjligheter till likes, kommentarer och möjligheter till content när de första åren i barnets liv ska dokumenteras. Så sent som häromdagen såg jag ett inlägg där en influencers treåring släppte en ”egen” modekollektion, och det är tydligt att det finns stora pengar att tjäna.

En annan influencer som lagt upp bilder på sina barn är Margaux Dietz, som nu meddelar att hon tänkt till. Margaux har tidigare fått kritik på Instagram av sitt ex för att hon lägger upp bilder på deras gemensamma barn, och nu bemöter Margaux kritiken. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Tre månader har snart gått, och nu kommenterar Dietz för första gången sonens närvaro i offentligheten. I ett inlägg på Instagram skriver hon att hon ’behövt tänka till, omvärdera egna beslut och sätta egna gränser’. Hon berättar också att Arnold inte har deltagit i kommersiella samarbeten sedan i somras.”

Det finns så klart många aspekter i det här generellt, men om jag har förstått rätt så har väl grundproblemet aldrig varit själva samarbetena, utan snarare att barn till influencers blir exponerade på sociala medier rent allmänt? Huruvida barnet exponeras i ett samarbete eller inte är ju först och främst en ekonomisk fråga, medan generell närvaro på sociala medier i grunden handlar om personlig integritet? Aftonbladet har pratat med Margaux ex Jacob.

”– Så som jag tolkar det så kommer inte Arnold att fortsätta att exponeras på sociala medier, varken på Youtube eller Instagram. Om min tolkning är rätt så är det fantastiska nyheter. Det är ju det viktigaste för mig, att kämpa för hans integritet”

Nu har Margaux visserligen bara sagt att deras son inte har deltagit i kommersiella samarbeten sedan i somras, och ingenting om att han ska sluta synas på hennes sociala medier helt och hållet. I Margaux inlägg på Instagram så skriver hon dock att hon är glad över att frågan diskuteras av beslutsfattare.

”Tydligare riktlinjer behövs. För mig som mamma finns ingen viktigare fråga än barns välmående”

I Frankrike finns sedan en tid tillbaka en lag där föräldrar som använder sina barn i reklamsyfte kan dömas till fem års fängelse, och det vore onekligen en nyhet om svenska influencers tyckte att det var en bra idé att införa liknande lagar här med tanke på att det hade försvårat deras möjligheter att tjäna pengar avsevärt. Nu är jag ingen expert på fransk juridik, men jag antar att det fortfarande är tillåtet för franska influencers att lägga upp bilder på sina barn så länge det inte handlar om något samarbete? Grundproblemet med exponering på sociala medier finns fortfarande kvar, även om delen som handlar om samarbeten regleras.

Om ni frågar mig personligen så har jag delade uppfattningar i frågan. Jag tycker det kan kännas bisarrt att vissa barn föds rätt in i offentligheten utan att ha något att säga till om, men det är trots allt inte unikt för influencervärlden. Det är ju bara att titta på kungafamiljen, eller barn till andra offentliga personer. Om det ska lagstiftas kring exponering av barn på sociala medier behöver samma lagar rimligtvis gälla för alla, oavsett om man är influencer eller inte.

Jag välkomnar också att frågan diskuteras, men kan känna att många missar målet. Även om det skulle komma en lag som förbjuder barn i kommersiella samarbeten så kommer det vara fritt fram att publicera ”vanliga” bilder och filmer på barnet som kan vara integritetskränkande. Det kommer troligtvis (som vanligt) att vara en fråga om sunt förnuft från föräldrarnas sida även i framtiden, oavsett om man är influencer eller inte.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB