Startsida / Inlägg

Rebecca Stella fälld av Reklamombudsmannen

av tramsfrans

Nu har det hänt igen, en svensk kändis har blivit fälld av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering i samband med en hudvårdsreklam! Den här veckan är det Rebecca Stella, som enligt en anmälare har gjort sig skyldig till objektifiering efter att ha lagt upp en bild på sig själv. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Bilden föreställer Rebecca själv liggande på marken i en blå sidenklänning. I en spegelreflektion på bilden syns hennes lår då klänningen har glidit upp.

Enligt anmälaren är reklamen ”objektifierande genom kvinnans kroppsspråk och undergivna kroppshållning på marken samt genom att hon visar mycket naken hud.”

Det är inte alltid lätt att göra rätt nu för tiden, men om man ska ligga på marken och posera så måste man se till att man gör det på ett sätt som inte kan uppfattas som undergivet. Dessutom bör man undvika allt som har med vätskor att göra.

”’Att vätska hälls över hennes bröst och ansikte förstärker ett väldigt sexuellt intryck som ofta syns inom porrbranschen. Tanken är att följarna ska gissa vad för ny skönhetsserie hon ska släppa men detta kan göras utan dessa sexuella/sexistiska uttryck’, enligt anmälaren.” 

Om det är någonting som både Rebecca Stella och Bianca Ingrosso älskar så är det att göra reklam för hudvård och smink genom att hälla vätska på kvinnor. För några månader sedan blev Bianca Ingrossos hudvårdsmärke Caia Cosmetics också fällt av Reklamombudsmannen eftersom en av deras modeller hällde mjölk på sig själv. Caia förklarade dock att reklamen föreställde starka kvinnor som lyfter andra kvinnor.

Är man en svensk influencer med ett hudvårdsmärke så hör det nästan till att bli anmäld av Reklamombudsmannen. Man kan säga att det är en del av jobbet! Jag vet inte hur det går för Rebecca Stellas märke, men Bianca Ingrosso skrattar iallafall hela vägen till banken.

”I vissa fall kan liknande reklam frias om den avser marknadsföring av en parfym eller någon annan hudnära produkt. Men i det här fallet fälls reklamen av Reklamombudsmannen med motiveringen att ’det finns inga uppgifter i reklamen, vare sig genom bild eller text, som visar produkter som har en koppling till hur kvinnan framställs’, skriver de i beslutet.”

Även det här är en stark influencertrend. Att göra en så otydlig reklam att det inte framgår någonstans vad det är man faktiskt vill att konsumenten ska köpa! Personligen kan jag tycka att det borde vara en förmildrande faktor i sammanhanget eftersom man knappt fattar att det är en reklam, men det är bara min åsikt.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB