Startsida / Inlägg

Bianca Ingrossos sminkföretag fälls

av tramsfrans

Foto: Carolina Byrmo

Något som har blivit en följetong under hösten är att Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics blir fällt för kvinnodiskriminerande marknadsföring av Reklamombudsmannen. Nu har det hänt för tredje gången på kort tid, och det kanske inte borde komma som en chock om man har sett reklamen. Nöjesbladet rapporterar:

”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, skriver nämnden i sitt beslut.”

Nu får man inte ens hälla stora mängder mjölk över kroppen längre utan att någon ska tycka att det är sexistiskt! Jag kan försiktigt undra varför man behöver hälla mjölk på sin kropp när man gör reklam för smink, men det kanske är något viktigt och relevant som jag har missat? Jag tillhör trots allt inte målgruppen för produkten och kan väldigt lite om smink.

”Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics säger i yttrandet att reklamfilmen visar upp: ”starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande. Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja.”

Man kan iallafall inte anklaga gänget bakom Caia Cosmetics för att ha dålig fantasi! Vem hade kunnat ana att deras reklamfilm i själva verket handlar om att lyfta starka kvinnor som bryr sig om varandra, och att de gör det genom att vaska mejeriprodukter på kroppen?

Det är inte olagligt att göra sexig reklamfilm men det känns komiskt när Caias försvar på kritiken är att de i själva verket är mest feministiska av alla. Självklart så vill de rädda upp situationen, men om syftet inte var att anspela på sex från början så kanske de borde överväga att kommunicera på ett tydligare sätt.

Om man frågar svenska kändisar i december 2019 vad feminism är så är det att starta privata vårdcentraler och sälja smink med tjejer som slickar på godisklubbor. Det ska bli väldigt spännande att se hur deras kamp fortsätter under nästa decennium!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB