Startsida / Inlägg

Alexander Pärleros skärmtidsutmaning

av tramsfrans

Om det är någonting som verkligen är trendigt just nu så är det att vara skeptisk mot skärmtid och sociala medier! Samir Badran berättade häromveckan att han har långt gångna planer på att lämna sociala medier, och nu meddelar Alexander Pärleros att han antagit en utmaning att bara ha en timmes skärmtid om dagen i sju dagar! På Instagram berättar Pärleros mer om planerna.

Förutom det ironiska i att starta en kampanj mot skärmtid och bedriva den på en plats som kräver skärmtid, så uppmanar Alexander Pärleros dessutom följarna att berätta hur det går på sina sociala medier så att han kan kolla på deras storys och använda skärmtid till det. Hoppas att ni hängde med!

Många har spekulerat i hur länge eran med influencers och sociala medier kommer pågå och vad som eventuellt kommer att bli dess död, och nu verkar det som att influencers själva vill vara med och gräva graven genom att uppmana följarna att använda sina telefoner mindre?

Spontant trodde man ju inte att influencers själva skulle vara de ivrigaste förespråkarna till att folk ska spendera mindre tid på sociala medier eftersom det är deras levebröd, men man upphör aldrig att förvånas! Det är ju ungefär som att flygbolag skulle uppmana folk att åka tåg istället.

Ett av de stora problemen som folk med sociala medier-paus råkar ut för är att de inte kan berätta hur det går på sociala medier, men här har Pärleros kommit på en gyllene medelväg i och med att man är tillåten att använda telefonen en timme om dagen. Då kan man fortfarande berätta hur skönt det är att leva utan sociala medier på sociala medier!

En timme är inte direkt lite tid heller, men om man skulle behöva ransonera sin skärmtid så hamnar troligtvis storys och interaktion med influencers relativt långt ner på listan. Många skulle säkert prioritera chatt och bilder från folk de faktiskt känner.

I klippet berättar Pärleros att han missar tre timmar av livet varje dag eftersom han sitter med sin telefon. Själv så trodde jag att livet pågick hela tiden, oavsett om man sitter med telefonen eller inte. Nu återstår det att se om #fuckmobilen blir en hashtag att räkna med eller inte.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB