RECENSION: Gift vid första ögonkastet

av tramsfrans

Tidigare i veckan berättade jag att jag hade vårtecken i sikte, och syftade på säsongspremiären av Gift vid första ögonkastet. Nu är tiden äntligen kommen, och jag har kollat på första avsnittet! Nedan kommer mina reflektioner från programmet dit deltagare kommer för att bli besvikna.

1: Experterna. Samma gäng som förra året, men ett tillskott i form av en ”genusexpert” som ska belysa jämställdheten i äktenskapen. Det är säkert jätteviktigt, men de tidigare äktenskapen har ju knappast spruckit på grund av monumentala jämställdhetsproblem under den månad som deltagarna varit gifta?

2: Matchningarna. En av deltagarna berättar att hon söker efter en man som kan ge henne trygghet, och som är lång och lite större. Ett oerhört tydligt önskemål som inte borde vara speciellt svårt att uppfylla, men tror ni hon fick det? Nej, hon blev ihopmatchad med en tantraälskande långhårig kille som var 1.73 lång och medlem i en mansgrupp där de spelar bongotrummor. Undrar hur det kommer gå!

3: Experterna omyndighetsförklarar deltagarna. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt? En av experterna sa ”det är skillnad att sitta och klicka i vad man attraheras av och att träffa folk i verkligheten, där kärleken bara drabbar en. Det här gör folk ofria, och gör att man missar fantastiska chanser”. Så kan det säkert vara, men hur ofta händer det att man blir DRABBAD av kärlek, och vad är oddsen för att det skulle hända just här? Hur ofta blir man så knockad av en person att man glömmer bort allt man tror man gillade tidigare? Inte speciellt ofta!

4: Självkritiken. Förra säsongen var experterna så otroligt säkra på att de hade lyckats, och hela första avsnittet ägnades åt att berätta hur bra matchningarna var. I år nämnde man bara lite kort att 1000 personer sökt till programmet, och inte speciellt mycket om hur matchningarna gått till. Det kanske kommer senare, men spontant känns det bra att inte ropa hej innan man vet hur det går.

5: Årsta. Två av personerna som har blivit ihopmatchade bor i Årsta och brukar springa samma löprunda längs Årstaviken. Vi får verkligen hoppas att deras äktenskap håller, så att de bokstavligt talat slipper springa in i sitt ex hela tiden.

6: Skeptisk anhörig. Den vanligaste reaktionen hos deltagarnas anhöriga när de berättar att de ska vara med i Gift vid första ögonkastet brukar vara 100% glädje och optimism. Det har jag alltid tyckt varit konstigt, eftersom 8 av 9 äktenskap har resulterat i skilsmässa. Den här gången fick vi äntligen se en skeptisk svärfar, som var ”skeptisk till att massmedia tränger sig djupt in i folks privata liv”. Troligtvis är han den vettigaste personen i hela programmet.

• Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker