Startsida / Inlägg

Viktor Frisk startar nytt socialt medium

av tramsfrans

Foto: Lotte Fernvall

Vissa av er kommer säkert ihåg förra året då Viktor Frisk meddelade hans högtflygande planer på att starta ett nytt Facebook! Plattformen skulle heta Moli, och tanken var att följare skulle bjudas in till att få se vad kändisar gjorde med sina mobiltelefoner i realtid.

Viktor och andra kändisar som Magdalena Graaf, Bingo Rimér och Daniel Paris var med på tåget när Moli lanserades, och målet var att plattformen skulle revolutionera sociala medier för all framtid med hjälp av Sveriges kändis-elit.

Nu har ett år passerat, och Viktor Frisk har sedan länge avföljt Moli på Instagram. Det är oklart vad som egentligen hände, men på företagets Instagram har de tidigare inläggen försvunnit och ersatts med nya inlägg som handlar om livestreaming och gaming.

Häromdagen stod det dock klart att Viktor Frisk är aktuell med en ny social plattform. Även denna gång är tanken att utmana Facebook och andra giganter på internet, med ”snälla” algoritmer (vad det nu betyder) och inga filter.

I en intervju i Dagens Industri framkommer det att Viktor Frisk är en av investerarna i det nya sociala mediumet Bld. Det är fortfarande oklart hur appen kommer fungera förutom att vara baserad på text, bild och video, men i intervjun säger grundaren Claes Mårtén såhär.

”Idag har sociala medier blivit till ’broadcasting’. Två procent av användarna står för 90% av all tid som konsumeras. De resterande 98 procenten ser bara den perfekta ytan. Vi ska ta tillbaka ’social’ i ’social media’.”

Under många års tid har det lagts fram som en absolut sanning att sociala medier bara visar upp en perfekt yta. Min uppfattning är att det är en sanning med stor modifikation. Visst finns det konton som bara lägger ut perfekt content, men många av de allra mest populära influerarna lägger upp en hel del som knappast kan klassas som ”perfekt”. Ingen som tillbringar mycket tid på sociala medier idag kan påstå att det bara handlar om att visa upp perfektion. Det kanske gäller för folk som inte är influencers, men för influencers är det snarare tvärtom. Ju ärligare du är, desto mer kommentarer och engagemang får du!

Med det sagt har många influencers och branschkunniga på sistone vittnat om minskad räckvidd och problem med att nå ut på Instagram på grund av förändrade algoritmer. Många har också kritiserat nätjättar för censur och inkonsekventa regler. Instagram kommer med stor sannolikhet inte vara för evigt, men det återstår att se om Bld kommer ta över.

Lansering av Bld är planerad till senare i höst, och tanken är att svenska influerare ska börja använda appen gratis innan lansering för att locka massorna. Det återstår att se om det blir Bld som blir den nya självklara plattformen, men jag är skeptisk just nu eftersom det inte ens finns någon information om hur appen kommer se ut. Förhoppningsvis kommer det gå bättre för Bld än vad det gjorde för Viktors tidigare projekt Moli!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB