Startsida / Inlägg

C More gör svensk influencerserie

av tramsfrans

Foto: C More

Influencerskildringar på svensk tv har länge varit en förutsägbar historia! De flesta verkar ha haft som syfte att håna yrket så mycket som möjligt, och har gått ut på att driva om att de gillar att ta selfies och använda hashtags (som inte varit en grej på flera år). Jag tänker till exempel på senaste säsongen av Solsidan, som gick ut på att Mickan kom på att hon vill bli influencer, men att försöket slutar med att hon råkar missuppfattas som nazist efter ett dråpligt val av hashtag. Kanske inte det roligaste som man såg på tv förra året!

Igår kom dock beskedet att en ny humorserie om influencerlivet snart har premiär på C More. Serien ska naturligtvis heta ”Likea”, eftersom alla vet att det enda som influencers bryr sig om är likes! Kuriosa i sammanhanget är att Felix Herngrens dotter Vera spelar en av huvudrollerna och har varit med och skrivit manuset. I pressmeddelandet säger Vera bland annat följande.

”– Likea föddes ur vår fascination över sociala medier, och framförallt influencers som idag är världens rockstjärnor. Släng in en gammal vänskap som helt plötsligt har en ny maktbalans, så har du Likea. Extra allt pepprat med allt sånt som tillhör vår generation – ångest, social climbing, missnöje och sist men inte minst, narcissism.”

Liknelsen mellan influencers och rockstjärnor börjar bli lite sliten, och om jag ska vara ärlig så har jag aldrig riktigt förstått vad som menas? Det enda som influencers och rockstjärnor har gemensamt är att de har fans, men utöver det så har jag svårt att se några uppenbara likheter. Ångest, social climbing, missnöje och narcissism trodde jag inte var generationsbundet heller, men nu ska jag sluta racka ner på pressmeddelandet! Serien ska iallafall handla om det här:

Likea är en satirisk humorserie med glimten i ögat. Cajsa (Vera Herngren) är en nyutexad journaliststudent som inte lyckas få något jobb. Rut (Felicia Danielsson) är en lättpåverkad influencer och ett kändisbarn som alltid levt med uppmärksamhet. I brist på andra erbjudanden måste Cajsa ta ett jobb som Ruts koordinator och inser snabbt att det är ett läskigt klimat i influencervärlden.

Min förhoppning med ”Likea är att influencers kommer porträtteras på ett lite mer mångfacetterat sätt än tidigare. Kanske till och med som vanliga människor med känslor, istället för divor som gillar att äta bowls och sitta i vita soffor! Att driva med influenceryrket är tacksamt eftersom alla tycks veta exakt hur de fungerar, men det börjar som sagt kännas lite gjort. Förhoppningsvis så kommer Likea att bjuda på lite mer tyngd och substans, snarare än lyteskomik och trötta referenser.

Det återstår att se hur det blir med den saken, men jag ska naturligtvis inte recensera något jag inte sett! Serien har premiär 6 april, och då kan jag förhoppningsvis återkomma med en recension!

Taggar Likea
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB