Startsida / Inlägg

Julia Franzéns uppmaning till regeringen

av tramsfrans

Foto: TV4

Förra veckan rapporterade jag om efterspelet till årets säsong av Bachelorette, som blev en stökig historia för alla inblandade. Julia Franzén hade ingen kontakt efter programmet med killen som hon gav sin sista ros till, och började istället dejta killen som inte fick den sista rosen. I efterhand så har dock den killen hävdat att de aldrig har dejtat på riktigt, medan Julia har gråtit på Instagram och sagt att hon blivit dumpad och gjord till åtlöje inför hela svenska folket.

I samband med allt drama så har Julia berättat att hon fått motta näthat. Tidigare i veckan gästade Julia Franzén Morgonstudion I SVT, och riktade kritik mot TV4 samtidigt som hon kom med ett förslag på hur man kan stoppa näthat en gång för alla. Hon sträckte bland annat ut en hand till regeringen, och menar att det borde införas mobilt bank-ID för att få använda internet.

Man vet att det gått långt när regeringen blir involverad i efterspelet av Bachelorette! Skämt åsido så tänker jag att det kan uppstå vissa praktiska problem om man skulle kasta ut alla som har ”dålig ton” på internet. Vem ska bedöma vad som är en tillräckligt dålig ton, och ska man bli avstängd för all framtid? Regelrätt näthat är en sak, men jag tror det kan bli svårt att förbjuda alla typer av negativ energi på internet!

När det gäller TV4:s ansvar för att stoppa näthat så borde naturligtvis alla stötande kommentarer tas bort. Julia skriver att ”de som hatar behöver en förklaring”, men min personliga erfarenhet av troll på internet är att de inte brukar vara särskilt intresserade av att lyssna. Ibland så spelar det inte någon roll vad man säger, och näthatare brukar sällan vara intresserade av en konstruktiv dialog. Att TV4 förklarar att deras tv-program är just tv-program kommer nog göra begränsad nytta. I fallet med Bachelorette så har ju dessutom all dramatik ägt rum efter inspelningen, även om allt avslöjades i eftersnackprogrammet.

Jag vet inte vilken typ av näthat som Julia har fått, men rent generellt så brukar kändisar och influensers ha svårt för skillnaden mellan ifrågasättanden, saklig kritik och näthat. Julias strategi är att låta hennes anställda radera alla kommentarer som inte är positiva, men om det är definitionen av näthat så blir det väldigt omfattande. Spontant så tänker jag att det är en väldigt stor skillnad på negativa kommentarer i jämförelse med explicit hat. Allt som inte är beröm och hyllningar behöver inte nödvändigtvis klassificeras som näthat.

Nu återstår det att se vad som händer härnäst. Jag antar att bollen ligger hos regeringen nu, och att de kommer ta tag i det här efter jul och nyår!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB