Startsida / Inlägg

Linda Bengtzings Bengtzing-låt i Melodifestivalen

av tramsfrans

Foto: Patric Söderström, TT

Det har sannerligen inte varit en dans på rosor att vara schlagerdiva under de senaste 10 åren! Den gyllene tiden på 00-talet då det i princip var givet att gå direkt till final bara för att man var schlagerdiva är över sedan länge, och de senaste åren så har alla ”äkta” schlagerlåtar befunnit sig långt ifrån en eventuell vinst i Melodifestivalen.

Förra veckan bekräftades det att Linda Bengtzing ska ställa upp i tävlingen för åttonde gången 2022. Det kommer kanske inte som en överraskning att hennes låt beskrivs som en riktig schlager, och enligt Linda så har hon nu hittat tillbaka till sitt gamla framgångsrecept från 00-talet. Till Aftonbladet säger Linda följande.

”– Jag tror att det är en nyfunnen passion till det jag gör och också en nyvunnen respekt för mig själv och min genre, och min röst. Jag har kommit fram till hur mycket jag älskar mina schlagerlåtar och att det är det riktigt, riktigt schlagriga som jag vill göra, för det fattas liksom.”

Linda har rätt i att de äkta schlagerhitsen har fattats i Melodifestivalen de senaste åren, men frågan är vad det beror på? Eventuellt kan det kanske vara så att resten av Sverige gått vidare? Att ställa sig på scenen och låtsas som att det är 2007 igen kommer säkert att kännas nostalgiskt, men Melodifestivalen är inget vakuum som står opåverkat av omvärlden.

Med det sagt så tackar jag aldrig nej till en riktigt bra schlager, och om det är någon som har potential att bjuda på det så är det Linda Bengtzing. Många schlagerdivor har testat lyckan i Melodifestivalen med ett alternativt sound de senaste åren, men det har inte gått särskilt bra. Kanske går det bättre om de satsar på soundet som gjorde dem kända från början!

En sak är iallafall säker, och det är att schlagerdivor inte har särskilt mycket att förlora. Det kan inte gå sämre än vad det redan har gjort de senaste åren. Nu är vi inne på ett nytt decennium, och kanske kan 20-talet bli den klassiska schlagerns renässans! Min spontana gissning är nej, men jag har haft fel förr!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB