Startsida / Inlägg

Margaux Dietz outgivna bok får spin-off-podcast

av tramsfrans

Foto: Ali Lorestani, TT

Jag har tidigare rapporterat om Margaux Dietz kommande erotiska roman! Boken släpps i oktober, och i pressmeddelandet konstaterade Margaux lite finurligt att det ”finns ett hål” i det litterära utbudet för kvinnor. Margaux gjorde även en reklamfilm för boken, där hon sitter ensam i en bar och lyssnar på dramatiskt sexig stråkmusik.

Boken har ännu inte släppts, men idag meddelar Margaux på sin blogg att boken redan har fått en spin-off i form av en podcast!

”När vi gick ut med nyheten om boken blev jag kontaktad av Spotify med frågan om att göra något kul tillsammans. Resultatet presenterar vi idag; ALEXAS VÄRLD – en podbok där ni får följa med in i huvudkaraktären Alexas värld.”

Det är vanligt att framgångsrika böcker får spin-offs i olika former, men det måste vara någon typ av rekord att starta en spin-off till en bok som ännu inte har blivit utgiven?

Anledningen till att det kommer spin-offs är ju att man vill bygga vidare på ett koncept som man vet att folk gillar, men i det här fallet så gör man alltså tvärtom och släpper en spin-off redan innan boken går att köpa! Margaux fortsätter:

”Det är en fristående spin-off  från boken. Materialet är helt skrivet för podcasten och det är jag tillsammans med massa grymma skådespelare och andra kändisar som spelar rollerna.”

Traditionella författare brukar ofta prata om hur jobbiga deras yrken är, och att processen tar lång tid och handlar om att skriva, skriva och återigen skriva varje dag. Influencerförfattare har dock knäckt koden och kommit på att man kan göra massa roliga saker runtomkring istället, och fokusera så lite som möjligt på själva skrivandet. Skrivandet kan man med fördel outsourca till någon annan!

Det fanns en tid då det absolut creddigaste man kunde göra som influencer var att skriva en bok, men det räcker inte långt nu för tiden. Skaffar man inte en tillhörande reklamfilm, podcast och helst även en tv-serie baserad på boken så kan man lika gärna låta bli att skriva någonting över huvud taget. Ska man nå ut genom bruset så behöver man erbjuda en helhet. Att enbart släppa en bok är så 2014!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB