Startsida / Inlägg

Johnny Edlinds eldningsmiss i naturen

av tramsfrans

Foto: Aftonbladet 

Släpp allt du har, en influencer har varit ute i skogen! Friluftsliv är mer populärt än någonsin, vilket till och med har fått många influencers att upptäcka den lugn och ro som finns ute i naturen. Om inte annat så är naturen en väldigt bra plats för att spela in samarbeten och innehåll till sociala medier!

Detta tog influencern och den före detta Paradise Hotel-deltagaren Johnny Edlind fasta på tidigare i våras, och begav sig ut till Nackareservatet utanför Stockholm för att göra ett samarbete tillsammans med klädföretaget Revolution Race.

Det fanns bara ett problem med reklamkampanjen, och det var att Johnny gjorde upp eld på en klipphäll i naturreservatet, vilket är strängt förbjudet enligt allemansrätten. Tidningen Resumé och Bloggbevakning har rapporterat om eldningsfadäsen, och i skrivande stund är kampanjen bortplockad från företagets sociala medier utan någon kommentar från varken Revolution Race själva eller Johnny Edlind.

Sverige har en långtgående allemansrätt som på många sätt är unik, men vid eldning på klipphällar i naturreservat så dras det alltså en gräns eftersom det kan orsaka sprickor. Personligen så kan jag erkänna att jag har dålig koll eftersom jag i princip aldrig är ute i naturen, men för ett klädföretag som är specialiserade på friluftsliv så är det såklart lite pinsamt att göra ett så stort fel i en reklamkampanj som ska inspirera andra att göra samma sak.

Att en influencer inte har särskilt bra koll på allemansrätten kommer kanske inte som en överraskning. Någon på företaget borde däremot ha koll på vad som gäller, och att man inte får elda hur som helst ute i naturen. Inte nog med att eld kan få kläder att lukta illa under en lång tid efteråt, det kan dessutom bryta mot regler!

I Resumés artikel finns en skärmdump från kampanjen, och det är verkligen en stämningsfull bild! Det är tråkigt att den inte kan användas i en kampanj, men när man bokstavligt talat leker med elden så finns det alltid risk att man blir bränd.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB