Startsida / Inlägg

Influencers riktar kritik mot NA-KD

av tramsfrans

Foto: Alexander Larsson Vierth

Släpp allt ni har, det har visat sig att en praktikplats inom modebranschen inte alltid är en dans på rosor! De senaste dagarna har högljudd kritik riktats mot influencerfavoriten NA-KD, där flera praktikanter och tidigare anställda har berättat om en osund arbetskultur och orimliga krav. Aftonbladet Nöje rapporterar om en av praktikanternas vittnesmål.

”Efter att Elif Abay uppsökt läkare på en akuttid blev hon kallad till ett möte med de ansvariga på företaget.

– Under mötet sa de att de skulle höja kraven på mig och att jag skulle ha 160 deals, det är jättemycket jobb.”

Aftonbladet har varit i kontakt med flera andra tidigare anställda som berättar liknande historier, och nu tar många influencers avstånd från företaget.

”Nu ryter flera influencers ifrån – bland annat Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers med över 1 miljon följare på både Instagram och Youtube. På sin Instagram skriver influencern och hänvisar till det otaliga flödet av vittnesmål som strömmat in efter Rodjas och Elifs initiativ på Instagram tidigare i veckan.”

Det är bra att influencers tar avstånd, men frågan är hur många modeföretag det egentligen finns kvar att göra samarbeten med om man börjar gräva djupare efter missförhållanden? Att man jobbar gratis som praktikant är så klart inte något nytt, men att det råder en osund arbetskultur inom modebranschen kan väl ändå inte komma som en överraskning? Det är såklart inte en ursäkt, men det borde knappast vara chockerande att det är illa ställt.

Oavsett om det handlar om fabrikerna där kläderna tillverkas, huvudkontoren i Sverige eller utseendet på modeller så känns det som att det finns en hel del förbättringspotential. Nu pratar jag inte enbart om NA-KD, utan generellt. Med tanke på hur billiga kläderna är så säger det sig självt att det finns brister någonstans i kedjan.

En stor del av NA-KD:s framgång beror på att influencers har fått ta fram egna kollektioner åt dem. Nu har alltså många influencers insett att arbetsförhållandena på företaget inte alltid är toppen, och det ska bli intressant att se om det här är ett drev som blåser över eller om förtroendet går att reparera med hjälp av pengar. NA-KD har iallafall stoppat sitt praktikprogram och tillsatt en utredning internt, och det återstår att se vad deras egen utredning kommer säga om deras arbetsförhållanden!

Influencers kan göra skillnad, men så länge de jobbar med ”fast fashion” och billiga kläder så är risken alltid överhängande att människor någonstans i kedjan kommer att fara illa. Modeinfluencers som vill ta socialt ansvar samtidigt som de uppmanar till snabb konsumtion kommer helt klart jobba i uppförsbacke framöver! Det är iallafall inte sista gången som brister i modebranschen kommer avslöjas.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB