Försvarsmakten försvarar Schyffert
avFoto: Robin Lorentz-Allard
Tidigare i våras rapporterade jag om att Försvarsmakten blivit JO-anmälda efter att ha låtit Henrik Schyffert åka Jas-plan. Nu har Försvarsmakten yttrat sig om händelsen, och försvarar sitt beslut att ta med Schyffert på flygturen. Nöjesbladet rapporterar:
”I sitt svar skriver Försvarsmakten att intresset för pilotyrket har minskat och att man därför har haft som syfte att visa flygverksamhet mer i sociala medier.
För att göra detta har man bland annat använt sig av influencers – något som Henrik Schyffert med sina drygt 155 000 följare på Instagram får anses vara.”
Det här är inte första gången som svenska myndigheter använder sig av influencers i sin marknadsföring. I vintras fick bland annat Polisen kritik för att de gjorde samarbeten med influencers, och nu står det alltså klart att även Försvarsmakten behöver hjälp för att få exponering i sociala medier. Finns det ens någon myndighet som klarar sig utan influencers i det här landet längre? Är de vårt sista hopp?
”De konstaterar samtidigt att rådande regler följdes och menar att beslutet var ’väl avvägt’.
’God medial effekt kunde uppnås utan någon extra kostnad då flygningarna skedde inom den ordinarie verksamheten’, skriver de, och meddelar även att Schyffert inte fick någon ersättning för att delta under flygturen.”
Att flygningen fick medial effekt kan man absolut inte förneka. Speciellt efter att händelsen blev JO-anmäld och alla tidningar i hela Sverige skrev om den! I och med att flygningen skedde inom ordinarie verksamhet och Schyffert inte fick betalt så kan jag dock inte se något fel med det.
Nu återstår det att se om Försvarsmakten kommer göra några fler samarbeten. Ett förslag från mig är att de skulle kunna chartra ett Jas-plan och flyga ner influencers från Stockholm till Way Out West så de slipper ta tåget. Tänk vilken exponering det skulle innebära på en plats där så många unga människor befinner sig! Kom ihåg var ni hörde det först.