Startsida / Inlägg

Gift vid första ögonkastet-deltagarens kritik mot SVT

av tramsfrans

Ingen kan väl ha missat att vi är mitt uppe i en säsong av Gift vid första ögonkastet. SVT har återigen bestämt sig för att låta främlingar gifta sig med varandra, och filma lösryckta händelser och scener från deltagarnas första månad som gifta!

Om matchningarna går bra är SVT inte sena med att klappa sig själva på axeln och berömma sig själva för vilket bra jobb de gjort. Om det däremot går dåligt så har SVT inte något ansvar över huvud taget för deltagarna, eftersom man faktiskt inte kan tvinga folk att känna känslor, men ändå skuldbelägga deltagarna en aning eftersom de inte ”försökt” tillräckligt mycket.

Även den här säsongen har deltagarna haft vissa synpunkter på SVT. En av deltagarna är missnöjd med hur han har porträtterats i programmet! Nöjesbladet rapporterar:

”I en intervju med Nöjesbladet riktar Niclas Gråberg kritik mot produktionen och menar att programmet har vinklats så att hans problem med temperamentet ska framstå som värre än det är.

-De har blåst upp en del i programmet. Jag är inte så hetsig. Det är inte direkt så att jag kastar tallrikar i väggen. Det är klart att jag kan tända till och bli förbannad men det tror jag att de flesta kan. Det är inte så att jag blir helt tokig.”

Jag är faktiskt villig att hålla med Niclas angående det här. I nästan varenda avsnitt har SVT varnat för att Niclas har hett temperament, men hittills har man inte fått se honom arg en enda gång. Självklart så kommer inte alla scener med i programmet, men om man hela tiden varnar för att någon är arg så kanske det är passande med ett klipp på när personen är just det?

En gång höjde han rösten under en fotbollsmatch, men jag vet inte om det räknas som ”hett temperament”? På SVT är man som vanligt oförstående för kritiken.

”Nu svarar Siri Bergerud, projektledare för ”Gift vid första ögonkastet”, på kritiken.

”Alla deltagare ser, som rutin, delarna man medverkar i inför publicering. Det vi inte kan veta är hur man uppfattas av publiken. Man kan se ’Gift vid första ögonkastet’ med olika glasögon: man kan välja att tycka att en svaghet är helt oförlåtligt. Eller man kan välja att se en man som är helt ärlig och vågar berätta för sin partner, och med det hela svenska folket, att han inte är perfekt. SVT är i tät kommunikation med deltagarna och följer tonläget i sociala medier noggrant”

Att SVT ”inte kan veta hur man uppfattas av publiken känns som en sanning med viss modifikation. Om det är någonting som en tv-kanal VERKLIGEN kan styra så är det väl hur man vill att en deltagare ska bli uppfattad? Visar man bara mysiga klipp där deltagaren säger snälla, trevliga saker så kommer personen med största sannolikhet uppfattas som en varm och härlig person av publiken, och om man väljer att visa bråk och konflikter kommer personen uppfattas tvärtom. Det är egentligen inte svårare än så.

Det är inte speciellt märkligt att SVT väljer att överdriva vissa deltagares karaktärsdrag, det är ju svårt att fånga en människas personlighet på 40 minuter, men att hävda att tv-tittarna ser programmet med ”olika glasögon” känns som en rätt dålig ursäkt om man klippt programmet på ett visst sätt och byggt upp ett narrativ som ska skapa reaktioner hos tittarna på sociala medier.

• Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson