Startsida / Inlägg

Bianca Ingrosso kritisk mot lyxliv på Instagram

av tramsfrans

Foto: Björn Lindahl

Alla som följer influencers har förmodligen märkt att många av dem gillar att visa upp sitt lyxliv! Man brukar säga att vem som helst kan bli stor på sociala medier, men det underlättar helt klart att vara jätterik!

En person som är kritisk till att influencers visar upp en ouppnåelig bild av livet på Instagram är Bianca Ingrosso. I sin senaste vlogg säger Bianca bland annat följande.

”Det känns som att folk lägger upp saker som att åka business till Maldiverna och spontanresa 15 gånger om året, köpa väskor, nya skor, middagar ute hela tiden, svindyra hotellrum, sviter hit och dit, hyra båtar och allt det där, men utan att någon pratar om att…. jag tycker folk lägger upp det på ett sätt som att det är helt naturligt utan en enda eftertanke.” 

Det är lätt att kritisera Bianca för att hon i mångt och mycket bidrar till samma typ av konsumtionshets själv, men jag förstår faktiskt vad hon menar. Instagram är fullt av influencers som reser med privatjet, bor på privata öar och bär badkläder från Prada, utan att det nämns hur extremt lyxigt det är.

Bianca fortsätter med att säga att hon aldrig skulle åka business class utan att påpeka att det är ”riktigt nice”, men att många influencers som reser lyxigt aldrig nämner vilket otroligt privilegium det är. Det verkar snarare vara en tävling i vem som kan vara mest likgiltig, och att det inte är speciellt att semestra 15 gånger om året.

Däremot så vet jag inte om det skulle bli särskilt mycket bättre om influencers började prata klarspråk om hur privilegierade de är. Influencers som pratar öppet om pengar brukar ofta bli sågade, och att öppet berätta om hur glad man är över att man är rik leder med all sannolikhet inte till några hyllningar på internet.

Mot bakgrund av det så kan jag faktiskt förstå att många influencers väljer att lägga ut sina drömsemestrar okommenterat. Alternativet blir troligtvis näthat, eller ifrågasättanden om huruvida det är ekonomiskt försvarbart att betala hundratusentals kronor för två veckors semester! Det blir inte heller särskilt roligt att följa någon som hela tiden ursäktar sig själv eller försöker rättfärdiga resor som uppenbarligen är galna.

Enligt Bianca så bidrar unga tjejer i influencerbranschen till en ekonomiskt osund bild av verkligheten, vilket säkert stämmer. Däremot så tror jag att de allra flesta som följer influencers förstår att deras livsstil kostar enormt mycket pengar, och att det absolut inte är något normalt. Det är väldigt enkelt att kolla upp vad allt egentligen kostar, men jag tror att det bästa för alla inblandade är att inte göra det. De som vet vet! Varifrån pengarna kommer är också en befogad fråga, men det är en helt annan historia.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB