Startsida / Inlägg

Therese Lindgrens livesändning med Försvarsmakten

av tramsfrans

Det har varit svårt att undgå att den säkerhetspolitiska situationen har varit lite mer ansträngd än vanligt på senare tid! Många rykten har cirkulerat angående Rysslands militära intentioner i sitt närområde, och nu har även nyheterna nått influencer-Sverige.

Tidigare i veckan hade Therese Lindgren en livesändning tillsammans med Försvarsmakten för att försöka reda ut det säkerhetspolitiska läget mellan Ryssland och Ukraina. 2020 så var Therese Lindgren med i en av deras reklamfilmer för att locka fler kvinnor till försvaret, så det är inte första gången som Therese får förtroendet att jobba tillsammans med Försvarsmakten.

Man kan säga mycket om myndigheters samarbeten med influencers, men i just det här fallet så tror jag ändå att det kan vara relevant. Det har rapporterats en hel del om desinformation och falsk ryktesspridning bland unga, och om influencers kan hjälpa till med att räta ut ett och annat frågetecken så tycker jag att det är positivt.

Spontant så tänker jag att vi ska vara glada över att det finns influencers som faktiskt är villiga över att lyssna på myndigheter istället för att konstruera sin egen sanning, till exempel som i fallet med Alexander Pärleros och vaccinet mot Covid-19.

Det går att raljera mycket över att myndigheter behöver ta hjälp av influencers för att nå ut med viktig samhällsinformation, men frågan är vad som skulle vara alternativet? Om myndigheter väljer att inte finnas på sociala medier över huvud taget så blir det fritt fram för ryktesspridning och desinformation, så jag kan ändå se att det finns en poäng med att försöka nå ut till en grupp som är extra känslig.

Min gissning är att myndigheter och influencers kommer fortsätta jobba tillsammans, eftersom det är en win win för båda parterna. Influencern får tyngd och credd av att jobba med en seriös aktör, och myndigheten når ut med sitt budskap.

Förloraren är möjligtvis skattebetalarna, men med tanke på hur mycket en ”vanlig” reklamkampanj kostar så blir det troligtvis billigare att anlita en influencer. Den som vill fortsätta följa utvecklingen i Ryssland och Ukraina kan alltså hålla utkik på Therese Lindgrens sociala medier framöver!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Ola Palmström
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB