Startsida / Inlägg

Nya kritiken mot Caia

av tramsfrans

Foto: Björn Lindahl

Nu har det hänt igen! Någon har kritiserat Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics! Svenska Dagbladet har läst recensioner på sociala medier från användare som inte är nöjda med sina produkter, samt pratat med en hudterapeut som är kritisk till Caias marknadsföring.

I artikeln kan man bland annat läsa recensioner från vissa användare som berättar att de inte är nöjda med sina produkter, och menar att de har ett för högt pris sett till sin kvalitet. Här kan jag dock inte låta bli att fundera över att det i princip måste vara omöjligt att skapa perfekt hudvård och smink som fungerar för alla hudtyper? Oavsett märke så kommer det alltid finnas missnöjda konsumenter, och särskilt när det gäller något så individuellt som hudvård.

Om man säljer så mycket som Caia gör så är det givet att vissa konsumenter inte kommer vara nöjda, men det behöver inte nödvändigtvis bero på att det är produkten som är dålig. Svenska Dagbladet har pratat med en kritisk hudterapeut, som menar att Caia lägger fokus på fel saker.

”Jag ser ofta att de fokuserar på produkternas förpackningar, färger och dofter snarare än på ingredienser och formuleringar. Om merparten av budgeten läggs på marknadsföring så finns det inte mycket kvar till sammansättning av kvalitativa formuleringar och expertkunskap”

Jag har ingen aning om hur Caias. budget ser ut, men det känns lite märkligt att rikta kritik mot att Caia är noggranna med förpackningar, färg och doft när det är en så viktig del av produkten? Det är naturligtvis bra om produkten fungerar också, men alla som vet någonting om försäljning vet att paketering och marknadsföring är A och O för att lyckas. Det är knappast något fult säljknep att ha en tilltalande design på det man säljer.

Det finns ett enormt utbud av hudvård i samtliga prisklasser, och om man köper något på Caias nivå så tror jag att man förväntar sig något fint att ställa i badrumsskåpet. Om färg, förpackning och doft inte är viktigt så finns det gott om parfymfri, billig hudvård på vilket apotek som helst, men den som köper något från Caia vill troligtvis komma åt något annat. I en kommentar till Svenska Dagbladet så säger Caias VD såhär.

”Kritiken mot julkalendern kan jag förstå, vi nådde inte kundernas förväntningar och det får vi ta på oss. Alla har rätt till en subjektiv åsikt, men i det här fallet känner vi oss lite orättvist påhoppade.”

Caia har kritiserats många gånger sedan starten, och ibland så har kritiken varit berättigad. I just det här fallet så har jag dock svårt att se problemet. Det kommer alltid finnas en missnöjd minoritet bland konsumenter, men om produkterna inte hade fungerat över huvud taget så hade Caia aldrig blivit en framgångssaga!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB