Startsida / Inlägg

Ilskan mot Bianca Ingrossos julkalender

av tramsfrans

Foto: Björn Lindahl

Det är knappt två månader kvar till jul, men trots att det inte ens är november så har det varit en hel del snack om julkalendrar på sistone! I veckan rapporterade Aftonbladet om att skönhetsföretaget Rituals hotar Roy Fares med rättsliga åtgärder om han inte slutar sälja sin julkalender på Mr Cake, eftersom de anser att designen är för lik deras egen julkalender.

Nu har ännu en svensk kändis drabbats av julkalenderkritik, och den här gången handlar det om Bianca Ingrosso. Biancas sminkföretag Caia Cosmetics släppte nyligen en julkalender för 1800 kronor, men många konsumenter är besvikna på innehållet. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Många menar att innehållet inte motsvarar förväntningarna och att kalendern nästan bara innehåller miniatyrer till ett dyrt pris. Dessutom innehåller lucka 13 inte en produkt, utan istället en rabattkupong på 20 procent vid kommande Caia-köp.”

Här kan jag inte låta bli att fundera kring vad de som köpte julkalendern egentligen förväntade sig? Alla som någon gång har öppnat luckor i en julkalender är väl medvetna om att det oftast handlar om små gåvor? Det är ju det som är hela syftet med en julkalender!

Vuxna människor som är missnöjda över innehållet i en julkalender känns faktiskt rätt barnsligt om ni frågar mig. I en kommentar till Aftonbladet Nöje hälsar Bianca Ingrosso följande.

”Med tanke på att man får en necessär värd 400 kronor och produkter som är skräddarsydda som är det dyraste att göra plus att det är begränsad upplaga vilket också är dyrare att göra så är denna julkalender ett otroligt värde för pengarna. Jag gjorde en julkalender med produkter jag själv älskar och använder. Produkter är personliga och alla har rätt till sin åsikt. Självklart är det alltid tråkigare med missnöjda kunder men vi är absolut inte ensamma om att ha resestorlekar i en julkalender.”

Jag tycker dock att Caia har en viktig läxa att lära av det här. Julkalendern sålde tydligen slut på en timme, vilket är ett bevis på att den troligtvis var alldeles för billig. Företaget borde ha satt ett betydligt högre pris och tillverkat fler kalendrar, eftersom efterfrågan uppenbarligen är enorm! Enligt uppgifter ska kalendern ha inbringat 36 miljoner i intäkter, men det hade alltså kunnat vara det dubbla om de spelat sina kort rätt.

Avslutningsvis så undrar jag vad som hände med att vänta med att öppna varje lucka tills rätt dag? Köper man en julkalender för 1800 kronor och öppnar alla luckor i oktober så har man gjort en riktigt dålig investering, eftersom all magi och julstämning försvinner på en gång.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB