Startsida / Inlägg

Svenska kändisar i vaccinationskampanj

av tramsfrans

Foto: Mattias Edwall

Det är tuffa tider för många just nu, men en sak som är precis som vanligt är att svenska kändisar slår sina kloka huvuden ihop för att åstadkomma förändring i samhället! Den här gången handlar det om att motivera alla personer i hela Sverige att ta vaccinet mot corona, och detta ska uppnås genom en enorm reklamkampanj med svartvita bilder på kändisar. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”På måndag lanseras en enorm kampanj med syfte att få alla att vaccinera sig. I frontledet går en stor del av Sveriges kändisar som alla engagerar sig i kampanjen Kavla Upp som är symboliskt för att kavla upp ärmen och låta sig vaccineras, men också en symbol för att nu kavlar vi upp ärmarna som en solidaritetshandling.”

Micael Bindefeld har skött castingen av kändisar till kampanjen, och totalt har över 50 personer blivit fotade. Senast så många kändisar var involverade i ett och samma projekt måste ha varit under Bindefelds 60-årsresa till Tel Aviv 2019, och det säger en hel del om magnituden av kampanjen. Till Aftonbladet säger Bindefeld följande.

”– Det är det mest omfattande projekt jag har deltagit i under de 35 år jag har varit i branschen. Det är också oerhört känslomässigt. Det har varit berörande och ett så otroligt engagemang från så många människor som gett sitt allt. Alla har släppt sina PR- och kommunikatörsled och bara engagerat sig, det har varit helt fantastiskt.”

Jag välkomnar alla initiativ och informationsinsatser för att få fler personer att vaccinera sig, men en stilla undran från min sida är hur många vaccinmotståndare som egentligen kommer att ändra åsikt av att se svartvita bilder på Läckberg, Wahlgren, Gardell och Dietz? Det är uppenbart att det cirkulerar en hel del felaktig information och myter om vaccinet på internet, men frågan är om Sveriges kändisar är rätt personer för uppdraget? Jag har inget svar på frågan, men jag är långt ifrån övertygad!

Något som är positivt är att svenskar generellt är mindre skeptiska till vaccin än många andra, och att det generellt finns en hög vaccinationsvilja i befolkningen. Om man har läst media under det senaste halvåret så är snarare folk rasande över att vaccineringen går för långsamt! Det har rapporterats mycket om oro och vaccinmotstånd också, men sett ur ett internationellt perspektiv så ser situationen ljusare ut i Sverige än många andra länder.

Det kommer bli svårt att utvärdera om kampanjen får fler personer att vaccinera sig, men förhoppningsvis kan tveksamma personer finna styrka i att Pernilla Wahlgren gjort samma sak. Nu kavlar vi upp, och hoppas att tillräckligt många vaccinerar sig så att alla kändisar kan börja giga igen!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Paula Westerberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB