Startsida / Inlägg

Musikhjälpen borde tänka utanför buren

av tramsfrans

Foto: Mattias Ahlm, Sveriges Radio

December är en månad fylld av traditioner, och det mesta brukar vara likadant varje år. ”Svenska folket” är rasande på årets julvärd, och Sveriges Radio stänger in ett antal kändisar i en glasbur på ett torg någonstans i Sverige och kallar det för Musikhjälpen.

Nu står det klart att Musikhjälpen blir av även i år, och som om inte det var nog kommer det ske i Norrköping. Allt är dock inte som vanligt. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Produktionen och värdstaden kommer se till att sändningen genomförs på ett säkert sätt och att restriktioner och rekommendationer från myndigheter följs, står det i ett pressmeddelande.”

Det vore onekligen en skräll om programmet inte skulle följa myndigheternas rekommendationer, men jag antar att det är lika bra att vara tydlig! En stor del av programmet har gått ut på att samla stora mängder människor på torget där buren står, men som det ser ut just nu kommer det inte vara möjligt i år.

”Det innebär att det, som läget ser ut nu, inte är möjligt att samla många människor på torget framför glasburen. Man jobbar däremot på att hitta nya sätt för att inkludera publiken.”

Det finns få saker som är lika deprimerande som folktomma torg i mellanstora svenska städer. Jag har sett det, jag har växt upp i det, jag hatar det. Om man ändå inte kan ha publik som vanligt så ser jag ingen poäng med att ha buren på ett torg? Troligtvis kommer det krävas poliser och ordningsvakter för att mota bort folkmassor under större delen av dygnet, och det rimmar inte särskilt bra med Musikhjälpens välkomnande stämning.

Det här året borde Musikhjälpen ha tänkt annorlunda och placerat buren på någon plats där det inte finns någon risk för spontana folksamlingar! Först funderade jag på en valfri fjälltopp, men insåg att det kanske blir svårt rent logistiskt och att det säkert blivit jättedyrt. Jag är dock säker på att det finns många andra platser i Sverige där man hade kunnat ställa upp buren utan någon risk för ovälkommet besök! Musikhjälpen borde våga testa något nytt istället för en deppigare version av konceptet de redan kört i 12 år.

Temat för årets Musikhjälpen är ännu inte offentligt, men jag hoppas verkligen att det inte kommer ha med Corona att göra. Om det är något som folk är trötta på att prata om så är det pandemier, och jag vill inte ens tänka på hur uttjatat det kommer vara om tre månader. Den bästa julklappen Musikhjälpen kan ge till tittarna är en produktion med minimalt Corona-snack, och att frasen ”i dessa tider” förbjuds i buren. Annars finns risken att de gör sig själva irrelevanta.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB