Startsida / Inlägg

Bianca Ingrossos influencerkritik

av tramsfrans

Foto: Youtube

Det går inte en vecka utan att Bianca Ingrosso är i hetluften, och den här veckan är inte ett undantag. I en video på Youtube berättar Bianca att hon fortfarande lider av ätstörningsproblematik, och riktar kritik till andra influencers som pratar om sina egna erfarenheter av ätstörningar utan att tänka efter. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”–Jag kan bli så irriterad och förbannad när jag ser människor prata om det här ämnet och det enda som egentligen sker är att du bara triggat så många som lider av en ätstörning, för nu har de jämfört sig med hur mycket du åt och hur mycket du sprang. Snälla rara, om du är offentlig och ska prata om det, läs på. Kontakta nån som vet och fråga hur du kan prata om det här på bästa sätt utan att trigga nån, säger hon i videon.”

Det är en svår balansgång, men jag håller med om att influencers som väljer att prata om svåra saker borde tänka på hur de formulerar sig. Man kan såklart inte ta ansvar för alla som tittar på ens videos, men om man bara pratar utifrån egna erfarenheter utan att tänka på hur det kan påverka andra så finns risken att det kanske inte blir så bra. Att bara lägga ”här är mitt trauma, hejdå!” är inte en superlyckad taktik, och särskilt inte om man har en ung målgrupp som merparten av influencers.

Många influencers svar på all kritik är att de bara pratar för sig själva och om egna erfarenheter, men ibland är det kanske inte fel att rådfråga någon som faktiskt kan något. I videon riktar Bianca dessutom kritik mot instagramtrenden ”Instagram vs reality” där influencers lägger upp ett bildspel på en snygg bild och en sämre bild.

”– Det som pågår just nu, precis som att jag pratar om det, tror jag kan drabba mer än vad folk tror. Det tar jag på väldigt stort allvar”

Jag håller verkligen med Bianca om att ”Instagram vs reality”-konceptet är något av det sämsta som finns på internet just nu. Influencers lägger upp en perfekt bild på sig själva och kompletterar därefter med en lite mindre perfekt bild där håret ligger fel eller klänningen har skrynklat till sig. Syftet är att visa hur influencers inte är perfekta människor, men det borde kanske inte komma som en överraskning. Jag tror kanske inte att trenden kommer få långtgående konsekvenser, men det känns mest bara löjligt.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB