Startsida / Inlägg

Isabella Löwengrip fälld av Reklamombudsmannen

av tramsfrans

Foto: Jerker Ivarsson

Att bli fälld av Reklamombudsmannen har blivit något av en folksport för många av våra mest kända influencers. Bianca Ingrosso och hennes Caia Cosmetics har blivit fällda flera gånger för sexistisk reklam, och nu har dessutom Isabella Löwengrip fått en fällning på halsen. Aftonbladet Nöje rapporterar om ett blogginlägg som Isabella skrev i november 2018.

”Isabella x Stylein är verkligen en kollektion som andas hållbart mode. Dessa plagg funkar till vinter, vår, sommar och höst. Här bär jag en av mina favoriter ni har sett förr, tröjan Moscow (länk i rött). Den är ribbad, går högt upp i halsen och är en blandning av merinoull och kashmir. Otroligt mjuk och skön.”

Att ha på sig en blandning av merinoull och kashmir låter väldigt lyxigt, och därmed också dyrt. Nu har det dock visat sig att det var lite för bra för att vara sant, och Reklamombudsmannen konstaterar att informationen i reklamen inte stämde.

”Nu fälls hon av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. På Ellos sajt står det att tröjan endast innehåller tio procent ull och fem procent kashmir. ’Silkeskjolen Saint Tropez” hon refererar till innehåller inte ens silke. Enligt produktbeskrivningen innehåller den 96 procent av polyester och fyra procent elastan.”

Rätt beskrivning av silkeskjolen borde alltså rimligtvis vara ”kan innehålla spår av silke”. När det gäller tröjan med 10% ull och 5% kashmir så är det kanske också något av en överdrift att kalla det för en blandning av de materialen när 85% av tröjan består av något annat. Att Isabella Löwengrip ibland kan vara kreativ med siffror har vissa också påpekat tidigare.

Min misstanke är att många kändisar som blir fällda av Reklamombudsmannen blir det för att de inte är tillräckligt pålästa för produkterna de ska göra reklam för. Om företaget skickar textmaterial där de beskriver sina produkter och påstår att de består av ett visst material så är det nog inte många som dubbelkollar på lappen som sitter på plagget innan de skriver blogginlägget.

Det är inte något försvar, men möjligtvis en förklaring till varför det ibland blir såhär. Med tanke på att Reklamombudsmannen dessutom inte har några befogenheter att dela ut böter till de som fälls så är nog många influencers villiga att ta risken. Det är iallafall inte sista gången en influencer kommer bli fälld för vilseledande reklam.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB