Startsida / Inlägg

Detaljerna i Paradise Hotel-kontraktet

av tramsfrans

Foto: Patricia Recourt, Viaplay

Att vara med i en dokusåpa behöver inte alltid innebära guld och gröna skogar! Aftonbladet Nöje har kommit över ett kontrakt från Paradise Hotel där det framgår detaljer kring vad det innebär att ställa upp i programmet.

”Kontraktet gör att deltagarna bland annat måste ge Nent rätt att styra innehållet på den enskilda deltagarens Youtube-kanaler i ett helt år efter att finalavsnittet sänts.För det får deltagaren totalt 35 000 kronor i lön. Enligt uppgifter till Aftonbladet ligger ersättningen för att medverka i ”Paradise hotel” omkring just 30 000 till 40 000 kronor.”

35.000 kronor i utbyte mot att mediebolag får rätt att styra allt man gör på Youtube under ett helt år! Slår man ut den summan på 365 dagar så blir det hela 95 kronor om dagen.

Utöver Youtube finns även ytterligare restriktioner! Faktum är att man inte får göra speciellt mycket alls utan att fråga TV3 först. Bland annat kan man tvingas betala skadestånd om man gör följande:

”Ger ut kalendrar, böcker, håller föredrag eller podcasts i upp till nio månader efter sista sändningsdatum, utan att Nent Group fått första chans till detta.”

Nu vet jag inte vem som skulle vilja ge ut en kalender med sig själv på eftersom det känns lite 90-tal, men OM man mot förmodan skulle vilja det så är det strikt förbjudet!  Inte heller några inspirationsföreläsningar får hållas utan att TV3 först har godkänt det. Annars hotar ett skadestånd på upp till 200.000 kronor.

Här sitter deltagarna helt klart i en rävsax. Programmet kan ge stort genomslag, men för att få ta del av ett eventuellt kändisskap behöver man först skriva under ett kontrakt där man säljer sin själ till tv-kanalen i upp till ett år efter att programmet har sänts.

Nu när jag tänker efter är det här kanske inte ett så stort problem för de flesta. Om det är något som tidigare dokusåpadeltagare gillar så är det att dela med sig av klipp från tiden då de var med på tv. Ju längre de är i TV3:s grepp desto bättre!

Så länge man kan kalla sig själv för ”tv-profil och inte blir bortglömd så är nog många deltagare nöjda. Kontrakt är en nödvändig del av livet, och många deltagare är nog tacksamma över att få hålla kontakten med tv-bolaget varje gång de ska göra något. Att inte vara fri kan vara jobbigt, men skräcken att bli bortglömd och att ingen bryr sig är kanske ännu värre.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB