Startsida / Inlägg

Margaux Dietz tar avstånd från corona

av tramsfrans

Foto: Magnus Sandberg

En av många influencers som mottagit kritik under corona-krisen är Margaux Dietz. I början av utbrottet la Margaux Dietz upp en video på Youtube där hon uppmanade alla att hamstra mat för att ”snart börjar kaoset på riktigt”, och bad därefter följarna att skicka in sina frågor om corona till henne eftersom hon lyssnat på Folkhälsomyndighetens presskonferens.

Nu några veckor senare har dock Margaux valt en annan mer tillbakadragen approach. Margaux bloggar:

”Nej jag tar inte lättsamt på allt som händer i världen. Däremot är det så många andra medier som pratar och informerar om allt negativt som händer i världen och därför vill jag fokusera på positiva saker här inne. Ifall ni vill prata om Corona eller ha bevakning så får ni gå till andra ställen, det finns tillräckligt.”

Jag håller verkligen med Margaux Dietz om att det finns bättre ställen för samhällsinformation än hennes blogg, och jag tycker också det är skönt med innehåll som inte handlar om samhällskollaps och döden.

Däremot tycker jag det är intressant med influencers som vill vara seriösa samhällsaktörer ena dagen, och det totalt motsatta dagen efter. Det blir allt vanligare att influencers gör samarbeten med myndigheter och organisationer, men många av dem verkar inte förstå att det är som vilket samarbete som helst. Om man verkligen vill göra skillnad med sin plattform och bli tagen seriöst behöver man faktiskt tänka steget längre än ett samarbete framåt.

Influencers får betalt för att sprida innehåll skapat av någon annan, och det innebär inte några större problem om det handlar om kläder och smink. Ena veckan är man tokig i ett visst klädmärke, och veckan därpå talar man sig varm om något helt annat beroende på vem som betalar. Om man däremot gör anspråk på att vara samhällsnyttig och vill sprida information som är viktig på riktigt så behöver man rimligtvis förstå att ens följare kommer komma med kritik om det visar sig att man inte lever som man lär efteråt.

Man kan såklart ha frågestund om corona om man vill, men det blir lite konstigt om man sticker ner huvudet i sanden veckan efter. Verklighetsfrånvända influencers är underhållande och behövs mer än någonsin, men de borde faktiskt hålla sig till det de gör bäst.  Det är svårt att veta hur en pandemi ska utveckla sig, men vill man ta det säkra före det osäkra är det bäst att inte lägga sig i över huvud taget och fortsätta bruncha som vanligt. Då har man iallafall varit konsekvent från början.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB