Startsida / Inlägg

The Mamas röstningstriumf

av tramsfrans

Foto: Pontus Orre

Det fanns en tid då stora folksamlingar var tillåtna i det här landet, och det var en tid då The Mamas vann Melodifestivalen med en enda poäng över Dotter. Nu har SVT släppt de totala röstningssiffrorna, som visar att The Mamas i själva verket hade betydligt större marginal. Aftonbladet Nöje rapporterar:

”Dotter-supportrar spred i helgen rykten om att Österrikes jury kunde ha vänt på sina röster och därmed kostat henne segern. SVT tillbakavisade ryktena och nu visar SVT:s statistik att The Mamas och låten ”Move” inte bara fått högst poäng utan även är det bidrag som kammat hem flest röster totalt sett i finalen, 1 610 446, jämfört med Dotters 1 489 636 röster.”

Man kan tycka vad man vill om att The Mamas vann för andra året i rad, men det var iallafall rättvist om marginalen var 120.000 röster. SVT:s appröstningssystem har gjort mycket för spänningen i programmet, men det ger kanske inte en helt rättvis bild av hur många röster det faktiskt skiljer mellan bidragen.

”Enligt SVT:s Melodifestivalblogg har tittningen på SVT1 minskat med knappt 7 procent i år. Samtidigt har antalet röster minskat med 12,5 procent, från över 50 miljoner röster under de sex sändningarna förra året till knappt 44 miljoner i år.”

Att antalet röster och engagemanget minskar trots att det fortfarande är gratis kan inte ses som något annat än ett underbetyg för tävlingen. Melodifestivalen börjar faktiskt mer och mer likna en sorts Kristallen-gala för artister utan nämnvärd karriär utanför tävlingen. En sex veckor lång direktsänd firmafest och en klubb för inbördes beundran, där de olika artisterna berömmer varandras prestationer och klappar varandra på ryggen och hoppas få ett erbjudande av ”Stjärnornas stjärna” på TV4.

Årets upplägg där låtskrivarna fick prata om låtarna innan artisten gick upp på scenen var ett typiskt exempel på ett tråkigt format som borde ha strukits. De enda låtskrivarna som en majoritet av tittarna känner igen är rimligtvis Thomas G:son och Jimmy Jansson, och resten kändes som främlingar. Det är väl ändå artisterna man vill se mer av, inte låtskrivarna? Speciellt inte när samma 2-3 låtskrivare står bakom en stor andel av bidragen. De borde hålla sig i bakgrunden och göra det de är bra på!

Någonting måste rimligtvis göras för att skaka liv i ett program som borde ha betydligt fler tittare. Allt handlar inte om att folk slutar kolla på gammel-tv heller. Häromveckan hade finalen av På Spåret 2.604.000 tittare, och delfinalen i Melodifestivalen dagen efter hade 2.689.000 tittare. Ett brett underhållningsprogram som Melodifestivalen borde rimligtvis locka betydligt fler tittare än simpel frågesport.

Mitt tips till nästa år är att utgå från Melodifestivalen Hall of Fame när man ska planera startnummer och mellanakter. Programledarna får tillräckligt mycket uppmärksamhet ändå, och det kan ALDRIG gå fel med ett medley. Det har jag alltid sagt.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB