Startsida / Inlägg

Influencers informerar om corona

av tramsfrans

Foto: Per-Olof Sännås

Släpp allt du har, det har visat sig att det inte går att lita på influencers när samhället genomgår kriser! Vem hade kunnat ana att de inte skulle agera rationellt och följa instruktioner från myndigheter, och istället dela information som de läst på internet från källor de inte har kontrollerat? Jag är i chock!

Katrin Zytomierska är en av många svenska kändisar som har uttalat sig om viruset, och som riktat kritik mot Folkhälsomyndigheten. Utöver detta gör hon även reklam för egen fiskolja. Aftonbladet Nöje rapporterar.

”Dessutom försöker hon nu att sälja sin nya fiskolja på Instagram. En produkt hon menar att hon inte tjänar pengar på.

– Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar, skriver hon bland annat.”

Tänk om det hade visat sig att Katrin Zytomierskas fiskolja är det som håller coronaviruset borta! Vi kan såklart inte veta, men för säkerhets skull är det nog bäst att köpa på sig ett par burkar om det skulle visa sig fungera. Margaux Dietz har också gjort sitt bästa för att hjälpa till i en tuff situation.

”I en Youtube-video, som har 150 000 visningar i skrivande stund, säger hon bland annat att en bekant har fått insiderinformation av någon som jobbar på Smittskyddsinstitutet om att Sverige kommer att hamna i karantän och som uppmanar alla att gå och handla det man kan för att ”snart börjar kaoset på riktigt”.

Förutom att ”Smittskyddsinstitutet” är en nedlagd myndighet så var uppmaningen att bunkra kanske inte heller jättelyckad. Därefter gick Margaux Dietz på Folkhälsomyndighetens presskonferens och hade en egen frågestund på Instagram där hon berättade vad som sagts på konferensen. Bloggaren Hannalicious har också uttalat sig.

”Det här är mina tankar kring corona viruset och det här är vad jag tycker och vad jag tror utifrån det jag har läst och det jag har hört. Med det sagt betyder inte det att informationen här är 100% sann. Men det här är mina tankar och min bild av det hela”, skriver hon bland annat i ett blogginlägg.

Det här med att uttala sig om saker man inte riktigt har koll på är något av en paradgren bland influencers. Att vara tyst verkar iallafall inte vara ett alternativ.

Till influencers och kändisars försvar så verkar det dock som att många av deras följare verkar förutsätta att de ska uttala sig. Stina Wollter fick till exempel kritik tidigare i veckan för att hon inte postar tillräckligt mycket information om coronaviruset, vilket ledde till att hon delade med sig av en printscreen från krisinformation.se. Många verkar alltså förvänta sig att influencers ska dela med sig av samhällsviktig information. Anledningarna till det kan jag bara spekulera i, men det är iallafall märkligt när informationen finns att hitta på många andra ställen.

Om jag ska recensera influencers informationsinsats hittills så lämnar den alltså en del att önska, men deras följare har också ett visst ansvar. Det bästa vi kan göra om vi inte vill att influencers ska uttala sig om corona är att inte fråga dem från första början. Det är troligtvis den bästa lösningen för alla inblandade.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB