Hela kändis-Sverige renoverar
avFoto: Kanal 5
Om det är någonting som verkligen är inne nu bland svenska kändisar så är det att göra underhållning av renoveringar. Carina och Erik Berg är aktuella med renoveringsprogram på Kanal 5 där de blåser ut ett fallfärdigt hus i skärgården, och Bianca Ingrosso välte Youtube när hon rev ut ett helt nytt grått kök för att bygga ett annat grått kök.
Nu meddelar Anitha Clemence att hon köpt ett renoveringsobjekt och att vi kommer kunna följa renoveringen i en serie på hennes egna Instagram.
Jag vet inte vad Anitha ser fram emot mest! Att faktiskt flytta in i det nya huset eller göra content av det till sociala medier? Det här kanske är en platt spaning, men ibland känns det som att influencers köper nya hus bara för att kunna göra underhållning av det på Instagram? Om slutresultatet blir fint så är det en bonus, men det viktigaste är att engagemanget blir stort på sociala medier!
Jag har länge rapporterat om att svensk kändisreality där kändisar är tokiga och spontana på ett kontrollerat sätt går mot en säker död, och jag börjar faktiskt misstänka att det nya kändisformatet är tv-renoveringar. Laila Bagge och Niclas Wahlgren försökte göra det på TV4+ för 10 år sedan men hoppade av innan det ens hann spelas in på grund av kritik, men nu verkar Sverige vara redo för sponsrade köksöar på allvar.
Renoveringsteve har såklart alltid funnits, men att kombinera renovering med kändisar känns som en win-win för samtliga inblandade. Kändisarna kan finansiera sin renovering med intäkter från programmet, tv-kanalen får någonting att sända och vi tv-tittare sitter hemma och tänker ”vi kanske också borde ha ett kök i Bianca Ingrosso-grått” och kontaktar hantverkare som därefter river ut våra fullt fungerande kök och drar av det på ROT.
Ingenting känns mer 2020 än en kändis som jagar uppmärksamhet med ett renoveringsobjekt. Carina och Erik Berg satte ribban med 7-miljonersrucklet i skärgården, och nu är det upp till övriga svenska kändisar att köpa något i ännu sämre skick. Ju mindre händig man är desto bättre. Kom ihåg var ni hörde det först!