Startsida / Inlägg

Ernst Kirchsteigers framtidsplan

av tramsfrans

Foto: Lotte Fernvall

Att kändisar gillar att sätta sitt namn på olika produkter för att tjäna pengar är känt sedan länge. En av pionjärerna i branschen var Ernst Kirchsteiger, som sålt det mesta med sitt namn på. Nu meddelar Ernst att han hoppas att sina produkter kan fortsätta tillverkas även den dag då han drar sig tillbaka. Nöjesbladet rapporterar:

”– Det är egentligen det som är syftet med alltihop. Att bygga något som är varaktigt och skapar arbetstillfällen. Om pappa hade levt hade det nog varit vad han tyckt varit häftigast. Min tv-karriär tror jag inte… Han var arbetare på järnverket i Degerfors, att min person är med och skapar arbetstillfällen tror jag han skulle tycka var väldigt häftigt. Då skulle han ha sagt: ”Det trodde jag inte om dig, pöjk, att du skulle ordna nåt sånt”.

Egentligen så är väl det här syftet med alla kändisprodukter? Alltså att kändisen ska kunna dra sig tillbaka, slippa göra något men fortsätta tjäna pengar ändå. Ungefär som en pensionsförsäkring till dagen då man inte längre orkar vara med i Renées Brygga och prata om sig själv.

 

 

”Samtidigt vill Ernst Kirchsteiger betona att han inte är ensam i företaget, som förra året hade tillgångar på närmare 15 miljoner kronor och gjorde en vinst på över 5 miljoner. 

– Jag har så mycket duktigt folk runtomkring mig som vill det här också. Om man börjar stapla allt som görs, nu har jag precis släppt en bok, jag gör småländska korvar och jag gör allt möjligt, så kan man tänka att det måste vara en ”übermensch”, men vi är många som hjälps åt.”

Det känns roligt att Ernst måste poängtera att han inte gör alltihop själv. Köper man ett Ernst-glas på Åhléns så är det inte Ernst som har blåst det själv, och Ernst-korven är troligtvis stoppad av någon annan. Snart kommer det väl säkert fram att vinet är trampat av någon annan också!

Vissa kändisar är ännu längre fram i utvecklingen, och har till och med tagit bort sina egna namn från produkterna de säljer. Hannah och Amandas vin heter numera bara ”Perfect day” istället för ”Perfect day by Hannah och Amanda”, och Petters vin har alltid haft det anonyma namnet ”P.Lex”. Snart vet man inte längre om man konsumerar en helt vanlig produkt eller något som en kändis ligger bakom!

”I företaget Ernst Kirchsteiger AB jobbar också sönerna, Sebastian, 34, och Ludvig, 30, och planen är att de ska föra framgången vidare.

– Båda sönerna jobbar i företaget. Det är spännande att ha pojkarna så nära faktiskt. Vi pratas ju vid varje dag på det här sättet.”

Kändisar kommer och går, men om de gjort ett lyckat jobb med sina produkter så kommer de bestå. Ernst Kirchsteigers imperium är iallafall tryggat för ytterligare en generation, oavsett vad som händer med Ernst!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB