Startsida / Inlägg

Magdalena Graaf rasar mot bloggläsarna

av tramsfrans

Foto: Karin Törnblom

En av de största anledningarna till varför man har semester är för att man själv ska få chansen att vila upp sig från verkligheten. En person som har tagit semester för någon annans skull är Magdalena Graaf, som tog en veckas bloggpaus bara för att hennes följare skulle få semester från henne istället. Magdalena bloggar:

”Hej vänner! Hoppas ni haft en härlig vecka, vart ni än har befunnit er i landet, eller i världen för den delen!

Har det varit skönt att slippa mig lite?

Det har ju varit så oerhört mycket klagomål här inne, under den senaste tiden, om huruvida min blogg blivit oläslig och dålig bla bla”

Jag skrev om det här förra veckan och nu konstaterar jag det igen, men om det är någonting som äldre svenska kändisar verkligen lägger ner tid och energi på så är det att bry sig om vad okända människor på internet tycker.

Jag kan ha fel, men mitt intryck är att yngre influencers bryr sig betydligt mindre om någon skriver att ett samarbete är dåligt eller att en klänning inte är snygg. De ger iallafall inte negativa kommentarer lika mycket uppmärksamhet som många äldre influencers gör, som verkar ta det mesta som personliga påhopp och skriver långa inlägg med försvarstal.

”Spontat kände jag att NI behövde kanske lite semester från mig?

Jag kan ju inte vara den som förstör DIN/ERAN semester med oläsliga texter, smygreklam och groteska selfiebilder.

Är jag tillbaks lite för ”tidigt” hojta till, då kan jag ge er en veckas frånvaro till? Eller vänta tills ”vanligt folk” är tillbaks från sina semestrar i augusti?

Jag är beredd på att kompromissa och lägga mig platt? Era ord är min lag.

Är det oläsligt.Då skiter jag att att bjussa in er. Ingen ska ju behöva må dåligt pågrund av mig, och något så ytligt som en blogg.”

Inlägget är uppenbarligen skrivet med glimten i ögat, men jag vet inte om det verkligen är rätt lösning att ge de negativa kommentarerna så mycket utrymme. Mer eller mindre ALLA influencers får kritik för att de gör samarbeten, lägger upp för mycket/för lite bilder eller skriver dåligt. Det är liksom en del av jobbet.

Om man ska ta åt sig av vad främlingar skriver på internet och ge negativa kommentarer så mycket uppmärksamhet så blir det väldigt tungt. Självklart ska man markera om någon går över gränsen, men ”vanliga” syrliga negativa kommentarer hanteras troligtvis bäst genom att ignoreras helt och hållet. Det säger sig självt att det är omöjligt att göra alla nöjda på internet 2019.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB