Startsida / Inlägg

Leif GW:s kändisvinkrig

av tramsfrans
leifgw

Sommartid är högsäsong för kändisvin, och det innebär att svenska kändisar skrattar hela vägen till banken! En av alla kändisar som gjort slag i saken och skaffat ett eget vin är Leif GW Persson, och han har redan börjat skörda framgångar med sitt vin. Kändis-Sveriges alldeles egna Bacchus, vinets gud! Enligt Expressen har redan 15.000 flaskor sålts, och Leif GW är nöjd.

”-Det är trevligt. Med tanke på vad det kostar är det märkvärt bra. Jag tror också att när folk ser att mitt namn står på så vill de gärna prova, säger han och fortsätter: 

– Men eftersom det är ett portugisiskt vin så har den bättre kvalitet än till exempel spanska, italienska och franska viner.” 

Leif GW Persson ”tror” att en bidragande orsak till vinets succé kan vara att hans namn står på flaskan. Tror!!! Det måste vara en av sommarens största underdrifter hittills. Alltså att det eventuellt finns ett samband mellan ett kändisvins försäljningssiffror och vem som är på etiketten. Det kan ju självklart också vara så att svenska folket har blivit tokiga i obskyra portugisiska viner från Tejo-regionen som av en slump.

När Expressen frågar Leif GW om han känner av konkurrensen från Ernst Kirschteigers vin så svarar han följande:

”-Han är min närmaste konkurrent nu ja. Men han vet inte heller någonting om vin. Han gillar att greja hemma, men någon vinkännare är han inte. Om man ska ge ut en produkt under sitt egna namn så ska man kunna stå för det. Han har säkert inte valt ut sitt vin själv, men det har jag gjort, säger Leif GW Persson.”

Som ni märker är ribban för att lyckas med ett kändisvin inte speciellt hög. Man behöver knappt välja ut vinet själv! Iallafall om man frågar Leif GW Persson, som anser att hans vin är ett av de bättre bara för att han har valt ut det helt själv.

När det gäller kändisvin så finns det en allmän uppfattning bland kändisar att det är viktigt att vinet är gott, men det här är naturligtvis helt felaktigt. Folk köper kändisvin ENBART på grund av etiketten, så vem som har valt ut vinet är egentligen oviktigt! Vill man ha ett gott vin till bra pris så köper man förslagsvis ett vin utan en tv-personlighet på etiketten.

Nu vill jag omedelbart ha en paneldebatt mellan Leif GW Persson, Ernst Kirchsteiger och Per Morberg där de bråkar om vems vin som är bäst. Det borde ligga i svenska folkets intresse att det här blir avgjort en gång för alla.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB