Startsida / Inlägg

Recap: Blondinbellas besökssiffror

av tramsfrans
bella

Stoppa pressarna, Blondinbella är i blåsväder! Den här gången handlar det om att Bella ska ha överdrivit besöksstatistik till sitt världsomspännande blogg-imperium på svenska, engelska, tyska och arabiska!

Bella har tidigare hävdat att hon haft 1.5 miljoner unika läsare i veckan på sin blogg, något som nu ifrågasätts på Bloggbevakning som tagit del av siffror från United Influencers som visar 260.000 unika besökare istället. Alltså en mindre diff på 1.25 miljoner läsare. Jättetokigt! På bloggen bemöter Bella det galna påståendet.

”Sedan figurerar jag i media regelbundet vilket gör att min statistik rör på sig ganska extremt. När Gillis föddes hade jag två miljoner som följde händelseförloppet, högt var det under bröllopet, skilsmässan samt min utmärkelse. Då pikar trafiken rejält. Till ’vardags’ kan den bli lägre.”

Det som Bella säger här är alltså att hon har höga siffror när hon gifter sig, skiljer sig samt föder barn. Typiska exempel på sånt som man gör ofta! Det här innebär dock att alla dagar då hon varken skiljer sig eller föder barn kvalar in som ”vardag” med lägre besökssiffror och räckvidd.

”Mäter man månadsvis har bloggen alltid minst 2 miljoner unika läsare och det är de internationella kanalerna som växer vilket är kul. Mäter man bloggen sidvisningar varje vecka är det 3,4 miljoner. Det är sjukt mycket klick.”

Det är oklart hur 260.000 besökare i veckan förvandlas till MINST 2 miljoner unika läsare i månaden. Att de internationella kanalerna växer så det knakar känns också spännande! Jag roade mig med att gå in och läsa den tyska versionen av Blondinbellas blogg, men hittade tyvärr inte en enda kommentar på något av inläggen? Chockerande nog så verkar inte tyska kvinnor vara intresserade av att läsa om Löwengrip Care & Colors expansion på Apoteket Kronan.

”När jag säljer kampanjer eller när vi kliver in i bolag för att ta minoritetsposter pratar vi att jag når ut till 1,5 miljon människor. Då har vi slagit ihop alla mina sociala medier. Bloggarna, Facebook, twitter, instagram, youtube och LinkedIn.”

Viktigt att inte glömma bort Linkedin och Bellas twitterkonto, där hon twittrar några gånger i veckan och får 2 retweets. Onekligen viktiga kanaler i Bellas världsherravälde.

Skämt åsido så blir jag inspirerad att börja marknadsföra mig själv bättre! Borde kanske byta namn på den här bloggen till ”Europas största nöjesblogg” och börja fokusera mer på de tyska och franska marknaderna? Tyskland har 80 miljoner invånare som i dagsläget inte har någon svensk kändisrapportering över huvud taget bortsett från de skvallertidningar som skriver om svenska kungligheter. Där ser jag otroligt stor tillväxtpotential!

Det var längesedan jag tog ut några besökssiffror på min blogg, men ibland är jag på Aftonbladets förstasida och det måste ju innebära att jag når ut till iallafall nån miljon om dagen minst? Dessutom så var jag med i Nyhetsmorgon en gång 2015, och de 500.000 tittare som kollade då tar jag också med i min räckvidd. Voilà, redan 1.5 miljoner följare. Statistiken talar sitt tydliga språk. Achtung Europa, här kommer jag!

Taggar Blondinbella
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB