Startsida / Inlägg

Äntligen kan man plugga till kändis!

av tramsfrans
Influencer

Igår rapporterade SvD om att svenska gymnasium börjat erbjuda utbildningar där ungdomar får lära sig hur man blir youtubers och influencers! Äntligen en utbildning som förbereder en för livet som kändis! SvD rapporterar:

”Valet av skola och program på gymnasiet närmar sig för nior runt om i Sverige. Thoren Innovation School, som finns i bland annat Stockholm och Malmö, försöker locka elever med en tidningsannons som lyder “bli youtuber, influencer”.

Som programfördjupning för eleverna på estetiska programmet erbjuder skolan för första gången i höst två inriktningar de döpt till “Youtuber” och ”Influencer” där kurser som entreprenörskap, fotografisk bild och film- och tv-produktion ingår.”

Jag har läst många upprörda reaktioner över det här på morgonen. Skandal att ungdomar får lära sig hur man redigerar rörlig bild när de istället hade kunnat läsa fransk 1800-talslitteratur eller något annat användbart som förbereder dem för vuxenlivet!

Själv så undrar jag om de som kritiserar det här minns hur det var att gå på gymnasiet över huvud taget? MINST halva tiden spenderades ju med att plugga olika plojämnen. Det var ”livskunskap”, musik, teater, idrott och hälsa och gud vet vad. Att man läser konstiga ämnen på gymnasiet man inte har någon nytta av under resten av livet borde alltså inte komma som någon nyhet för den som gått gymnasiet i Sverige de senaste 10-20 åren.

Jag hade förstått upprördheten om man strukit matte och samhällskunskap till förmån för en fördjupningskurs i instagramfilter, men eleverna måste fortfarande läsa samma grundämnen som alla andra. Att elever får göra något som de själva är intresserade av på skoltid verkar dock sticka i ögonen på många.

Om ni frågar mig så låter det bara som att man bytt namn på det vanliga medieprogrammet till influencerprogrammet istället? Entreprenörsskap har gått att läsa i flera år och fotografisk bild och tv-produktion har väl alltid varit en del av medieprogrammet? Jag förstår inte riktigt vad som är nytt bortsett från namnet på utbildningen?

När man går i nian så är man inte jättesmart, men jag tror de flesta femtonåringar förstår att man inte blir influencer eller youtuber genom att följa en läroplan. Om man mot all förmodan tror det iallafall så har man större problem än så, och då spelar det ingen roll vad man väljer för program på gymnasiet.

Jag har ännu inte läst någon läroplan för programmet, men nedan kommer några viktiga delar som jag tycker borde finnas med på kändisprogrammet.

Smygreklam, 50 poäng. Grunden för ett lyckat kändisskap är att göra lukrativa samarbeten utan att reklammärka dem korrekt. Här får du lära dig hur man för sina följare bakom ljuset!

Geografi, 100 poäng. Att resa är en stor del av influenceryrket, och därför är det oerhört viktigt att man lär sig skillnaden på Mauritius och Maldiverna. Det är faktiskt två helt olika saker.

Brunchkunskap, 50 poäng. Varje dag på influencerprogrammet inleds med en tre timmar lång bloggfrukost där man får lära sig skillnaden på Eggs Benedict och Eggs Royale, och vad som funkar bäst på bild. Observera att man inte får äta något på bloggfrukosten, för då riskerar man att bli tjock och kommer inte kunna prova ut kläder på PR-byråer

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB